راهنمای سئو تکنیکال برای سایتهای مبتنی بر Go
سئو تکنیکال چیست؟ راهنمای کامل سئو فنی و نکات مهم
خزندگان موتورهای جستجو برای خزیدن در صفحات هر وبسایت زمان و انرژی معینی را اختصاص میدهند. همانطور که در اینفوگرافی بالا مشخص است، معیارهای ذکرشده فقط بخشی از معیارها و استانداردهایی است که گوگل برای ارزیابی تجربه تعامل کاربر با صفحات یک سایت بررسی میکند. بنابراین، بهینهسازی وبسایت برای معیارهای Core Web Vitals ضروری است، اما کافی نیست. وقتی قرار است یک وبسایت سئو شود، تمام بخشهای آن باید برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد. بهعبارتدیگر، فقط ظاهر وبسایت یا محتواهای آن نیست که باید ویژگیها و استانداردهایی داشته باشد، کدهای وبسایت و قسمتهایی که ما نمیبینیم نیز باید ویژگیهایی داشته باشند.
این مقاله، مملو از نکات و ترفندهای تخصصی سئو تکنیکال است که به شما کمک میکند تا وبسایت خود را به یک رقیب شکستناپذیر در دنیای آنلاین تبدیل کنید. شما باید لینک های آدرس حذف شده را پیدا کرده و با ریدایرکت کردن؛ این مساله را بهبود ببخشید. به منظور یافتن لیست صفحات ۴۰۴ از گوگل سرچ کنسول می توانید کمک بگیرید. در سئو تکنیکال وجود محتوای تکراری بررسی می شود و شما یونیک بودن تمامی محتواهای خود را به اثبات گوگل می رسانید. این مساله در اعتماد کردن گوگل به سایت شما تاثیر مثبت دارد و شما را به مرور زمان به عنوان یک مرجع در نظر می گیرد.
مثلاً به جای اینکه A به B و B به C بره، کاری کن که A مستقیماً به C منتقل بشه. اگه توی سایتت به کاربرها ارورهای 5XX نشون داده بشه، یعنی سایتت داره اعلام میکنه که یه مشکلی در سمت سرور اتفاق افتاده. این خطاها به معنای اینه که سرور سایتت به درستی نمیتونه درخواستهای کاربران رو پردازش کنه. ارورهای 5XX انواع مختلفی دارن، مثل 500 Internal Server Error که نشون میده یه مشکل اساسی توی سرور وجود داره. قابلیت AI Overviews گوگل از مراحل آزمایشی تا عرضه عمومی، مسیر پرفرازونشیبی را طی کرده است.
۵۳ درصد کاربران سایت را در گوشی موبایل باز می کنند و صفحاتی که بیش از سه ثانیه طول بکشد را سریع می بندند و آن را ترک می کنند. چرا موبایلفرندلی بودن مهمه؟ گوگل از سال ۲۰۱۹ به بعد از Mobile-First Indexing استفاده میکنه، یعنی اول از همه نسخه موبایل سایتت رو بررسی میکنه و اگه این نسخه مشکل داشته باشه، رتبه سایتت ممکنه افت کنه. حتماً میدونی که الان خیلی از افراد بیشتر با گوشی موبایل خودشون وبگردی میکنن. پس اگه سایتت روی موبایل خوب کار نکنه، تقریباً نصف کاربرهات رو از دست میدی. موبایلفرندلی بودن یعنی اینکه سایتت باید روی همه دستگاههای موبایل به خوبی نمایش داده بشه، محتوای اون به درستی مقیاسبندی بشه و دسترسی به همه بخشها راحت باشه.
گوگل و سایر موتورهای جستجو همواره به دنبال نمایش بهترین نتایج ممکن به کاربران خود هستند. بنابراین رباتهای گوگل صفحات وب را بر اساس عوامل متعددی میخزند و ارزیابی میکنند. برخی از این عوامل مانند سرعت بارگذاری صفحات، موجب بهبود تجربه کاربری میشوند. برخی عوامل نیز به رباتهای موتور جستجو کمک میکنند تا محتوای صفحات شما را بهتر درک کنند. این دقیقاً همان فرآیندی است که توسط دادههای ساختیافته در بستر سئو تکنیکال انجام میشود.
فناوری مرورهای هوش مصنوعی (AI Overviews) دقیقاً همین تجربه را برایتان ممکن میکند. الگوریتمهای گوگل به قواعد و قانونهایی گفته میشود که گوگل برای امتیازدهی به وبسایتها از آنها استفاده میکند. اما منظور از آپدیت گوگل که در برخی موارد به اشتباه بهجای الگوریتم مورداستفاده قرار میگیرد، بهروزرسانیهای هستهی گوگل است. بهعنوان مثال تغییر در تعداد نتایج صفحهی اول، یکی از آپدیت های گوگل است. کدهای نامرتب و طولانی می توانند تاثیر منفی بر سرعت بارگذاری سایت داشته باشند. با کوتاه کردن و مرتب سازی این کدها، سرعت بارگذاری سایت افزایش می یابد.
اگر رباتهای خزنده نتوانند وارد صفحات وبسایت شوند، موتور جستجو آن وبسایت را نمیبیند و اساسا کار به بررسی اینکه وبسایت فاکتورهای مهم در رتبهبندی را رعایت کرده یا نه و رتبهدهی به آن نمیرسد. و درنتیجه، آن وبسایت در نتایج جستجو به هیچ کاربری نمایش داده نمیشود. SEO تکنیکال مجموعه اقداماتی است که باید انجام شود تا خزیدن رباتها و ایندکسشدن صفحات وبسایت راحتتر و سریعتر باشد تا به بهبود رتبه وبسایت در موتورهای جستجو کمک کند. سئو تکنیکال یکی از بخشهای سهگانه سئو سایت (سئو فنی، سئو داخلی و سئو خارجی) است و بدون آن هیچ وبسایتی سئو نمیشود. با افزایش استفاده از دستگاههای موبایل برای دسترسی به اینترنت، سازگاری سایت با موبایل اهمیت بسیاری پیدا کرده است. موتورهای جستجو مانند گوگل سایتهای موبایلفرندلی را ترجیح میدهند و در نتایج جستجو رتبه بالاتری به آنها میدهند.
این ابزارها به شما این امکان را میدهند که ببینید آیا برای کلیدواژههای خاص، AI Overviews در نتایج جستجو نمایش داده میشود یا خیر و آیا سایت شما در آنها رتبه دارد. با استفاده از این ابزارها، میتوانید روند تغییرات مرور هوش مصنوعی را در طول زمان مشاهده کنید و تاثیر آن را بر روی دیدگاههای سایت خود اندازه بگیرد. سرچ کنسول نسخه جدید گوگل، اطلاعات به شدت مهمی در مورد وب سایت شما و خطاهای داخلی اش ارائه میکند. این خطاها در مورد سرعت سایت، صفحاتی که ایندکسشان دچار مشکل است، صفحات 404 و… هستند. بنابراین هر از گاهی به سرچ کنسول وارد شده، سراغ بخش Coverage و همینطور Enhancements بروید. این فایل در هاست سایتتان قرار گرفته و حاوی دستورات مهمی است که برای ربات های جستجو صادر میشود.
امنیت بهتر نیز میتواند به بهبود رتبهبندی سایت کمک کند، زیرا موتورهای جستجو به سایتهای ایمن اهمیت بیشتری میدهند. با ارتقاء جنبه های فنی سایت، شما کمک بیشتری به موتورهای جستجو میکنید تا سایت شما را شناسایی و درک کنند. اگر این کار به درستی انجام شود، سایت شما در نتایج جستجوی گوگل رتبه بهتری خواهد داشت و به نتایج بهتری دست خواهید یافت. بنابراین، اهمیت رعایت سئو تکنیکال در این است که شما با بهینه سازی فنی سایت خود، به موتورهای جستجو کمک میکنید تا سایت شما را به درستی ایندکس کرده و در رتبههای بالاتر نمایش دهند. این اقدامات به شما کمک میکند تا در جستجوهای کاربران به خوبی دیده شوید و ترافیک بیشتری جذب کنید.
اگر چه هر سه ضلع سئو که شامل سئو فنی ، آن پیج سئو و آف پیج سئو رسیدن به یک هدف است اما در جزئیات می تواند تفاوت هایی داشته باشد . بر خلاف سئوی داخلی، سئو تکنیکال کمتر به anchor text (انکر تکست) توجه می کند و سلامت کلی ساختار لینک سایت را در اولویت قرار می دهد. زمانی که صحبت از سئو فنی است، فایلهای log سئو هرگز نباید نادیده گرفته شوند.این فایلهای حاوی اطلاعات ارزشمندی در مورد نحوه یافتن و تعامل کاربران با وبسایت شما هستند. با تجزیهوتحلیل این فایلهای گزارش میتوانید بینش بهتری در مورد نحوه عملکرد اقدامات سئو خود داشته باشید. از طرفی میتوانید حوزههایی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کرده و تغییراتی برای بهبود رتبه وبسایت خود انجام دهید. با بررسی منظم فایلهای log، مطمئن شوید که اقدامات شما با استانداردهای گوگل همراستا باشند.
همچنین اگر ربات های گوگل با این گونه صفحات مواجه شوند باعث افت رتبه سایت میشود. خطاهای سرور همچنین میتواند بر تجربه کاربر تأثیر منفی بگذارد، زیرا بازدیدکنندگان ممکن است با لینکهای شکسته یا صفحاتی روبرو شوند که به درستی لود نمی شوند. حتما به طور منظم خطاهای سرور سایت خود را بررسی کرده و به سرعت آنها را برطرف کنید که شامل رفع هرگونه مشکل در هاست وبسایت یا راهاندازی سرور است. اگر کراولر با خطاهای سرور زیادی در یک سایت مواجه شود، ممکن است خزیدن در سایت را بهطورکلی متوقف کند که میتواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در ایندکس شدن سایت میشود. در فایل نقشه سایت لینک تمامی صفحات سایت خود را قرار می دهید و آن را ذخیره نمایید. برای موتورهای جستجو مهم است که کاربران انواع تلفنهای همراه تجربه رضایتبخشی از تعامل با وبسایت داشته باشند.
تکنیکال سئو مجموعهای از بررسیها و تنظیماتی هستند که به موتورهای جستجو در پیدا کردن، خزیدن و ایندکس کردن وبسایت شما کمک میکنند. در بیشتر موارد اگر سئو تکنیکال را بهدرستی انجام دهید، تنها به انجام بررسیها و ممیزیهای دورهای نیاز دارید و چالش بزرگی پیش روی شما نخواهد بود. فرآیندهای Crawling، Rendering و Indexing از مهمترین ارکان سئو تکنیکال سایت هستند. این مراحل دستبهدست هم میدهند تا درنهایت شاهد رتبهبندی (Ranking) وبسایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) باشیم. صدها و شاید هزاران عامل وجود دارند که در تعیین رتبه وبسایت شما بر اساس کلمات کلیدی مشخصی تأثیرگذار هستند.
هر کدام از انواع سئو (تکنیکال، درون صفحه و خارج از صفحه) در بهبود رتبهبندی سایت در موتورهای جستجو نقش اساسی دارند و باید به طور جامع و هماهنگ اجرا شوند. سئو تکنیکال یک بخش حیاتی و مقدماتی از استراتژی کلی سئو است که نباید نادیده گرفته شود. سئو تکنیکال شامل بهینهسازیهایی مانند طراحی واکنشگرا، ناوبری ساده و ساختار سایت منظم است که به کاربران کمک میکند به راحتی در سایت شما حرکت کنند و به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. تجربه کاربری بهتر، نرخ ماندگاری کاربران را افزایش میدهد و نرخ پرش (Bounce Rate) را کاهش میدهد، که این امر به نوبه خود تاثیر مثبتی بر رتبهبندی سایت دارد. استفاده از نشانهای ساختاری (Schema Markup) در سئو تکنیکال به منظور تعریف دقیق وبسایت و اطلاعات محتوایی آن است. این نشانها به زبان ماشینی اطلاعات را توصیف میکنند و به موتورهای جستجو کمک میکنند تا مفهوم محتوا را بهتر درک کنند.
در برخی از قالب های وردپرسی شما یکسری صفحات در قالب های برگه، نوشته و محصول را مشاهده می کنید.
دادههای ساختاریافته یا همون Structured Data، مثل اینه که اطلاعات سایتت رو توی یه قالب مرتب و واضح به گوگل تحویل بدی. این کار باعث میشه گوگل راحتتر بفهمه محتوای صفحت دقیقاً درباره چیه و بتونه اون رو بهتر توی نتایج جستجو نمایش بده. Robots.txt چیه؟ این فایل یه فایل متنی سادهست که میتونی به رباتهای موتور جستجو بگی کدوم قسمتهای سایتت رو بررسی کنن و کدوم قسمتا رو نادیده بگیرن. مثلاً ممکنه نخوای گوگل به صفحات تنظیمات حساب کاربری یا صفحات پیشنمایش محصولات دسترسی داشته باشه. به این نکته هم توجه داشته باشید که هر برنامهای برای افزایش سرعت سایت دارید، باید وبسایت را براساس استانداردهای Core Web Vitals گوگل بهینه کنید. اگر این کار را نکنید، هر اقدام دیگری برای بهینهکردن سرعت سایت ناکافی است و سئو تکنیکال وبسایت قطعا آسیب میبیند.
پس حتماً به ارتقاء جنبههای فنی سایت خود توجه کنید، زیرا این امر به شدت به شما کمک خواهد کرد. سئو فنی در کنار سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) جز مهمترین بخشهای بهینه سازی وبسایت محسوب میشود. بدون بهینهسازی فنی مناسب، موتورهای جستجو ممکن است نتوانند محتوای یک وبسایت را به طور مؤثر، خزش و ایندکس کنند. سئو تکنیکال یکی از مهمترین بخش های سئو سایت است که به موتورهای جستجو و گوگل کمک میکند تا راحت تر بتوانند به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشند و سریعتر آنها را بخزند و درک کنند. هدف اصلی سئو فنی، بهینه سازی زیر ساخت یک سایت برای بهبود رتبه آن در نتایج برتر گوگل است.
چون در غیر این صورت، گوگل همهٔ اینها را صفحات متفاوتی تشخیص میدهد و شروع به کراول و ایندکسکردن آنها میکند و کلی صفحهٔ تکراری روی دستتان میگذارد. هر شاخه باید یک لینک داخلی داشته باشد تا گوگل و کاربران بتوانند بین صفحات حرکت کنند. مجموعه وب وان با داشتن چندین نمونه کار موفق در زمینه سئو سایت فروشگاهی و شرکتی آماده ارائه خدمات به مشتریان خود می باشد. همچنین در بیرون ریختن تعداد زیادی داده عالی است، اگرچه معمولاً خروجی به مدیریت بیشتری نیاز دارد. Screaming Frog یک ابزار خزنده برای تجزیه و تحلیل وب سایت است که از محیط دسکتاپ شما اجرا می شود. اندازه خزندههایی که این میتواند از عهده آن برآید تنها با قدرت ماشین محلی شما محدود میشود.
مشکلات ایندکس نشدن صفحات میتواند به دلایل مختلفی از جمله محتوای تکراری، استفاده نادرست از فایل robots.txt، یا مشکلات فنی سایت باشد. شناسایی و رفع این مشکلات از طریق ابزارهای تحلیل مانند Google Search Console و Screaming Frog امکانپذیر است. همچنین، بررسی مجدد نقشه سایت، بهینهسازی سرعت بارگذاری صفحات، و اطمینان از عدم وجود محتوای تکراری یا صفحات نازک (thin content) میتواند به حل این مشکلات کمک کند. ایندکس شدن به فرآیندی اطلاق میشود که در آن موتورهای جستجو محتوای خزیده شده را در دیتابیس خود ذخیره و سازماندهی میکنند. اطمینان از ایندکس شدن صفحات مهم سایت با استفاده از نقشه سایت، ارائه محتوای ارزشمند و منحصربهفرد، و بهبود سرعت بارگذاری صفحات از جمله روشهای مؤثر در این زمینه هستند.
اگر به دنبال سئوی تکنیکال هستید، باید بدانید که مشخصات اصلی آنها چیست. شما باید سایتتان را از لحاظ تکنیکال یا همان از لحاظ فنی، سالم و درست اجرا کنید تا کار کاربران خیلی سریعتر باشد و خیلی راحتتر بتوانید درک کافی را از موتورهای جستجو پیدا کنید و داخل آن گردش داشته باشید. اگر داخل سایت المانهای فنی رعایت شده باشد، موتورهای جستجو بدون اینکه سردرگم شوند یا دچار مشکل شوند، خیلی راحت منظور و هدف را شناسایی میکنند. مثلاً فرض کنید شما یک محتوای تکراری یا کپی شده دارید؛ در چنین شرایطی خزندههای گوگل این را مشکل شناسایی میکنند و نمیتوانند محتوای اصلی شما را درک کرده و در این زمینه سردرگم میشوند. سئو تکنیکال همانطور که از اسمش هم قابل حدس است، یک سری فعالیت فنی مربوط به سایت است که از نظر موتورهای جستجو قابل اهمیت هستند.
در چنین شرایطی حتماً باید این موضوع را مشخص کنید که مخاطب هدف شما یا کاربر شما با چه زبانی وارد سایت میشود. پیاده سازی این موضوع هم مثل اسکیما، الزامی نیست اما میتواند به یک نقطه مثبت سئو سایت شما تبدیل شود. البته برای اینکه سرعت معرفی سایت به گوگل را بالا ببرید، بهتر است آن را به ابزار سرچ کنسول هم متصل کنید. سرچ کنسول یک ابزار رایگان گوگل است که اطلاعات به شدت مفیدی در مورد سئو داخلی، خارجی و تکنیکال سایت به شما میدهد. در کنار این، توصیههای عملی هم (بر اساس تجربهٔ کاربری واقعی) برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات (بهطور مجزا برای هر صفحه) به شما پیشنهاد میدهد.
بخش تکنیکال سایت برای موتورهای جستجو بسیار با اهمیت است ، چرا که توسط رعایت همین اصول اولیه ، به موتورهای جستجو می فهمانید که وب سایت شما شرایط خزش ، ایندکس و افزایش رتبه سایت را دارد . اگر وبسایت مشکلاتی داشته باشد که مانع از دیده شدن آن در نتایج جستجو شود، بقیه تلاشها بینتیجه خواهد بود. تیم سئو داخلی معمولاً به بررسی فنی سایت برای هدایت اقدامات اولیه خود نیاز دارد. سئو فنی (Technical SEO) و سئو خارج از سایت یا سئوی خارجی (Off-Page SEO) کارهای متفاوتی هستند که به مهارتهای مختلف نیاز دارند. سئو فنی به بهبود بخشهای تکنیکی سایت میپردازد، مثل سرعت بارگذاری و ساختار سایت.
ازجمله مواردی که حتما باید دربارهی آن با تیم فنی بحث شود، سئو جاوااسکریپت و SSR است. پردازش کدهای جاوااسکریپت و رندرینگ سمت سرور (SSR) هر دو بر سرعت سایت و سهولت ورود خزندهها به آن تأثیر میگذارند. تنها برای آن میزان از منابع سختافزاری که نیاز دارید هزینه میپردازید و دیگر نیازی به پرداخت هزینههای غیر موجه، در ابتدای فعالیت وب سایت خود، نخواهید داشت. دقت کنید که آدرس سایت شما بدون HTTPS و با HTTPS میتواند برای گوگل به عنوان دو سایت متفاوت شناخته شود. فرید تشیعی، متخصص سئوی تکنولایف، در وبینار رایگان تریبون قرار است تجربیات خود در استفاده از دادهها برای بهبود استراتژیهای سئویی را بیان کند و با مطالعه موردی چند پروژه این مفهوم را توضیح دهد. این ابزار یکی دیگر از سرویسهای رایگان و آنلاین گوگل است که برای تست سازگاری سایت با موبایل استفاده میشود.
مسئله اصلی در اینجا این است که اکثر مرورگرهای وب فقط (به طور پیش فرض) جاوا اسکریپت را در رشته پردازش “اصلی” خود اجرا می کنند، به این معنی که همه جاوا اسکریپت باید به ترتیب اجرا شوند. مدیریت مسائل معماری سایت گسترده تر (به عنوان مثال، فیلترهای ناوبری وجهی که ده ها هزار URL ایجاد می کند که باید متعارف شوند). می توانید برای دریافت راهنمایی های بیشتر با پشتیبانی شرکت هاستینگ خود تماس بگیرید و از آنها مشاوره دریافت نمایید. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. همین سه فاکتور در برخی موارد با نام الگوریتم E-A-T گوگل نیز شناخته میشود اما واقعیت این است که E-A-T یک الگوریتم جداگانه نیست.
سئوی فنی یا تکنیکال مربوط به ساختار فنی سایت است و باید به صورت اصولی انجام شود تا خزنده های گوگل راحت تر بتوانند به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشند. بهبود سرعت سایت، بهینه سازی کدها، ایجاد نقشه سایت مپ، شناسایی و برطرف کردن خطاهای سایت، ریسپانسیو کردن سایت، شناسایی لینک های شکسته از جمله موارد سئوی تکنیکال است. Code bloat به وجود کدهای غیرضروری یا اضافی در یک وبسایت اشاره دارد که میتواند زمان بارگذاری وبسایت را افزایش دهد و بر عملکرد آن تأثیر منفی بگذارد. زمانی که یک وبسایت دارای کدهای زیادی باشد، دانلود و ارائه محتوا توسط مرورگر ممکن است بیشتر طول بکشد. این موضوع میتواند منجر به افزایش زمان بارگذاری صفحه شود که بر تجربه کاربر و رتبهبندی، تأثیر منفی خواهد داشت. علاوه بر این، خزندههای موتورهای جستجو، ممکن است برای خزیدن یک وبسایت با کدهای زیاد، زمان بیشتری صرف کنند که باعث کاهش بودجه خزش برای وبسایت میشود.
برای نمونه، اگر موضوعاتی که در یک وبسایت باید به آنها پرداخته شود ۸تا است، کارشناس سئو میتواند برای هر موضوع (دسته) تگ تعریف کند و در پایان هر بلاگ پست که به آن دسته مربوط میشود، آن برچسب را قرار دهد. وقتی کاربر روی آن برچسب کلیک کند، وارد صفحهای میشود که میتواند تمامی محتواهای مربوط به آن دسته را یکجا ببیند. یکی از تأثیرات مهمی که ممکن است مرور هوش مصنوعی داشته باشد، افزایش جستجوهای بدون کلیک است. به این معنا که کاربران احتمالا اطلاعات مورد نیاز خود را مستقیماً در خلاصههای هوش مصنوعی مشاهده کنند و نیازی به مراجعه به سایتها نداشته باشند. این موضوع میتواند بر ترافیک ارگانیک سایتهایی که در پایین نتایج جستجو قرار دارند، تأثیر منفی بگذارد. به زبان ساده، این فناوری به کاربران کمک میکند بدون نیاز به بررسی چندین سایت، مستقیماً پاسخ سوال خود را دریافت کنند.
ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت یکی از نکات مهم سئوی تکنیکال است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. امروزه اکثر کاربران از طریق تلفن همراه در این اینترنت نیازهایشان را برطرف میکنند. بنابراین سایت باید به گونه ای طراحی و ریسپانسیو شده باشد، که در نمایشگرهای مختلف مخصوصا تلفن همراه بدون هیچ به هم ریختگی نمایش داده شود. سایت هایی که ریسپانسیو نباشند، گوگل در نتایج موبایلی آنها را نمایش نمیدهد، که در نتیجه باعث کاهش ترافیک و افت رتبه سایت میشود. اسکیما کدها تاثیر بسیار زیادی در سئو تکنیکال سایت دارد و با اطلاعات مهمی که در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهد، کمک میکند تا آنها راحت تر داده های یک صفحه را درک کنند. استراکچردیتاها باعث افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت میشود و اعتبار شما را نزد موتورهای جستجوگر افزایش میدهد.
دادههای ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوای سایت شما را بهتر درک کنند و نتایج جستجوی غنیتری ارائه دهند. استفاده از نشانهگذاری اسکیمای (Schema Markup) برای اطلاعات محصولات، نظرات مشتریان، رویدادها و سایر محتواها میتواند به بهبود رتبهبندی سایت و افزایش نرخ کلیک (CTR) کمک کند. ابزارهای مانند Google Structured Data Testing Tool میتوانند به شما در بررسی و اصلاح نشانهگذاریهای استفاده شده کمک کنند. هدف در تکنیکال سئو این است که وبسایت ویژگیهایی داشته باشد که دسترسی و ورود رباتهای موتورهای جستجو به صفحات و فرآیند بررسی و ایندکسکردن را سریع و راحت کند. تا صفحهای در موتورهای جستجو ایندکس نشود، رتبه نمیگیرد و درمیان نتایج جستجو به کاربران نمایش داده نمیشود.
SERP مخف Search Engine Results Page یا همان صفحه نتایج موتور جستوجو است. سایتهایی با میلیونها لینک داخلی ممکن است هنگام export یا گرفتن خروجی دادهها از Screaming Frog بر اکسل غلبه کنند. بدون ابزار Excel که میتواند دادهها را برای تجزیه و تحلیل بیشتر وارد و دستکاری کرد این کرد بیفایده خواهند بود. اکثر ابزارهای فهرست شده دیگر می توانند فایل export شده از داده ها را در قالب Excel یا CSV ارائه دهند. Screaming Frog’s Log File Analyzer توجه جریان اصلی را به خود جلب کرده است.
پس حتی اگه محتوای خیلی خوبی داشته باشی، اگه صفحت یتیم باشه، بیفایدهست. علاوه بر این، کاربرها هم این صفحات رو نمیبینن و ترافیک اون صفحات عملاً صفر میشه. موتورهای جستجو مثل گوگل از رباتهایی به اسم "کراولر" استفاده میکنن تا محتوای سایتها رو پیدا کنن (به این میگن خزش) و بعد اونها رو به دیتابیس خودشون اضافه کنن (که بهش ایندکس میگن). ما یه چکلیست کامل از سئو تکنیکال برات آماده کردیم تا بتونی مشکلات فنی رو شناسایی و حل کنی و بهترین تجربه ممکن رو برای کاربرهات فراهم کنی. اگر وبسایت طراحی واکنشگرا داشته باشد، کارشناسان سئو نباید نگرانی زیادی ازبابت بهینهبودن وبسایت برای موبایل داشته باشند.
علاوه بر این، یک وبسایت واکنشگرا میتواند به کاهش نرخ پرش و افزایش تعامل، کمک کند که برای گوگل و کاربران بسیار ارزشمند است. همچنین، طراحی ریسپانسیو میتواند قابلیت خزیدن در وبسایت شما را با دسترسی راحتتر کراولرها و ایندکس کردن محتوای سایت شما بهبود بخشد. کاهش bloat code میتواند به بهبود عملکرد یک وبسایت و در نتیجه سئوی فنی آن کمک کند. این کار را میتوان با حذف هر کد غیرضروری یا اضافی، مانند فایلهای CSS یا جاوا اسکریپت استفاده نشده، بهینه سازی تصاویر و کوچک کردن فایلهای HTML، CSS و جاوا اسکریپت برای کاهش اندازه آنها انجام داد. عوامل متعددی میتوانند بر سرعت سایت تأثیر بگذارند، از جمله اندازه و پیچیدگی وبسایت، کیفیت سرور هاست، استفاده از تصاویر یا ویدیوهای حجیم و استفاده از افزونهها یا سایر ابزارها. ریدایرکتها برای ارسال بازدیدکنندگان وبسایت از یک URL به URL دیگر استفاده میشوند که میتواند برای تجربه کاربر و بهینه سازی سایت، مفید باشد.
بودجه خزیدن به تعداد صفحاتی که یک موتور جستجو در یک دوره زمانی مشخص از سایت شما خزیده و ایندکس میکند، اشاره دارد. مدیریت صحیح بودجه خزیدن میتواند تأثیر زیادی بر سئوی سایت شما داشته باشد. بهینهسازی ساختار سایت، حذف صفحات بیکیفیت یا تکراری، و استفاده صحیح از فایل robots.txt برای جلوگیری از خزیدن صفحات غیرضروری، از راهکارهای مؤثر در مدیریت بودجه خزیدن هستند. سئوی فنی فرآیند حصول اطمینان از مطابقت وبسایت با الزامات تکنیکال موتورهای جستجوی مدرن با هدف بهبود رتبهبندی ارگانیک است. مؤلفههای اصلی سئوی فنی شامل خزیدن، نمایهسازی (ایندکس)، رندرینگ و معماری وبسایت میشود. اگر وب سایت سالم باشد و از لحاظ فنی تمامی جنبههای اصولی داخل آن رعایت شده باشد، قطعاً امنیت کاربر افزایش پیدا میکند و امنیت اطلاعات شما هم تضمین خواهد بود.
این دادهها باعث میشن سایتت جذابتر و کاربردیتر برای کاربران به نظر برسه و احتمال کلیک بیشتر بشه. چرا محتوای کمارزش بده؟ گوگل به دنبال صفحاتی میگرده که اطلاعات مفید و کامل ارائه بدن. صفحاتی که محتوای کمی دارن یا اصلاً اطلاعات خاصی به کاربر نمیدن، نمیتونن رتبه خوبی بگیرن و ممکنه حتی توی نتایج جستجو نشون داده نشن. اگه صفحه سایتت خیلی سنگین باشه، زمان زیادی طول میکشه تا بارگذاری بشه و کاربر احتمالاً وسط کار بیخیال میشه و سایتت رو ترک میکنه. اندازه صفحات وب سایتت تأثیر مستقیمی روی سرعت بارگذاری داره و هرچی سبکتر باشن، سایتت سریعتر برای کاربران و گوگل لود میشه. تصور کن گوگل یه آدمه و توی یه مهمونی شلوغه که کلی اطلاعات از همه طرف بهش میرسه.
به همین دلیل بهتر است اطلاعات کاملی در مورد تمام مسائلی داشته باشید که باعث جلوگیری از ایندکس شدن صفحات وبسایت میشوند. زمانی که صفحه وبسایت شما ایندکس شود، شانس زیادی برای قرار گرفتن در نتایج و رتبههای برتر SERP دارید. بااینحال برخی وبسایتها به دلایل مختلفی ترجیح میدهند برای مدتی ایندکس نشوند. استفاده از متا تگ Robots با دستورالعمل noindex یا قرار دادن X-Robots-Tag در هدر HTTP، به موتور جستجو دستور میدهد که صحه موردنظر را ایندکس نکند. صفحات 404 به صفحاتی گفته میشود که یا حذف شده اند و یا آدرس آنها تغییر کرده است. وقتی کاربران کلمهای را در گوگل سرچ میکنند و با صفحات 404 روبرو میشود، با نارضایتی سایت را ترک میکنند.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری